tisdag 30 januari 2018

30/1 - Kajak i Milford Sound

dag hämtades vi klockan halv sju från vandrarhemmet i Te Anau och åkte vidare på vägen mot Milford Sound, en fjord som ligger cirka 160 km bort. Under hela vägen dit åkte vi genom de mest vidunderliga landskap, det är verkligen hisnande vackert här. Vi kom fram till Milford Sound strax efter halv nio och hade då en säkerhetsgenomgång med guiden innan vi fick låna utrustning och byta om. Gruppen bestod av totalt fem deltagare och en guide, så det hela kändes väldigt tryggt. När vi fått på oss all utrustning var det bara att sätta sig i kajaken och börja paddla. Jag som aldrig haft någon erfarenhet av att paddla kajak innan måste säga att det faktiskt var mycket lättare än vad jag trodde att hålla tempo och kurs med de andra. Vi hade väldig tur med vädret - i Milford Sound brukar det regna ca 200 dagar om året men idag var det strålande solsken med några få moln på himlen. I början var vattnet spegelblankt, men efter drygt en timme började det blåsa upp och vi övergav paddlingen en stund för att i stället glida fram med ett litet segel som vi fick hålla förspänd för hand i båten. Efter lunchen som vi åt på en liten strand hade vinden mojnat lite och vi fortsatte paddla runt i området fram till klockan två, då det var dags att vända tillbaka till Te Anau. På vägen tillbaka stannade vi vid flera utkiksplatser för att ta bilder och fylla på vattenflaskorna (vid ett ställe gick det att dricka direkt ur en fors med smältvatten från bergen!).

Hela utflykten var fantastisk, och jag är övertygad om att kajak är det bästa sättet att uppleva Milford Sound på. Man slipper trängseln och oljudet från färjorna som också trafikerar området, men man ser samma platser. Tydligen besöker ca 10 000 människor Milford Sound varje dag, de allra flesta tar en av färjorna men det går faktiskt också att flyga med små plan eller helikopter. I Milford Sound finns nämligen en av världens mest trafikerade flygplatser, om man räknar per capita det vill säga. Permanent bor det cirka 300 personer i området, och på en bra dag lyfter cirka 250 plan från flygplatsen.

Nu är vi tillbaka på vandrarhemmet och ska snart gå och skaffa middag. Jag håller också på att försöka planera resten av resan mer detaljerat, så vi får ut så mycket som möjligt av att vara här.