tisdag 23 januari 2018

12/1 - Urladdat bilbatteri och Leura Falls

Dagen fick en oväntad start när vii på morgonen upptäckte att bilbatteriet helt hade laddats ur på grund av att någon (läs: jag) hade glömt stänga av billyktorna kvällen innan. Som tur är var managern på vandrarhemmet mycket hjälpsam och försökte i flera timmar fixa en provisorisk startkabel av en vanlig elsladd. Tyvärr visade den sig vara för tunn, så det hade tagit alldeles för lång tid att ladda batteriet. Situationen löstes istället senare på kvällen när några andra gäster dök upp och de kom på att man kan byta ut batteriet mot ett fulladdat från en annan bil, starta motorn och sedan byta tillbaka batterierna med motorn på. Då kan man sedan ladda batteriet genom att köra. Medan jag tog bilen några varv runt staden lagade Vilija pannkakor som vi sedan mumsade på som en sen middag. Jag måste säga att även om jag naturligtvis helst skulle önskat att situationen inte uppstått över huvud taget så är jag tacksam att batteriet laddade ur just då, när det fanns så många hjälpsamma människor i närheten. Hade det skett någon annanstans hade vi kanske behövt betala dyra pengar för hjälp. Nu lärde jag mig dessutom hur man på olika sätt kan ladda bilbatterier utan startkabel, kunskap som kanske kommer till nytta framöver! 

Faktum är dock att dagen var långt ifrån förstörd av bilproblemen. Efter att ha fixat den hemmagjorda startkabeln bestämde vi oss för att gå till ett naturområde i närheten, Leura Falls, och ta en tur. (Vi tänkte att det nog tar flera timmar innan det dyker upp några gäster med bil som vi kan be om hjälp). Naturen i Blue Mountains är  verkligen fantastisk. I dalarna är det tät regnskog med enorma ormbunkar och hela tiden hör man ljudet av vad jag tror är syrsor, som ibland blir nästan öronbedövande. Jag har aldrig varit med om något liknande. Leura Falls är som man kanske hör på namnet ett vattenfall, och vi såg det både nerifrån och uppifrån innan vi vände tillbaka. På det hela var det alltså en lyckad dag, trots allt. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar