söndag 28 januari 2018

28/1 och 29/1 - Mellanlandning i Melbourne och första dagen i Nya Zeeland

Den 28:e blev vi hämtade av en buss som tog oss till flygplatsen i Alice Springs klockan nio på morgonen. Flyget till Melbourne där vi skulle mellanlanda en dag lyfte sedan runt klockan halv tolv. När vi kom fram tidigt på eftermiddagen (tidsskillnad!) så var vi så trötta att vi åkte direkt till hotellet som låg i närheten av flygplatsen och stannade där resten av dagen. Vi beställde mat, badade i poolen och kollade på Downton Abbey.

Idag, den 29:e, var vi återigen tvungna att vakna i ottan, den här gången tidigare än någonsin (klockan halv fyra!), för att hinna med planet till Queenstown klockan kvart över sex. Resan var relativt händelselös, men inflygningen över Queenstown var spektakulär. Efter något långrandiga rundor i passkontrollen och tullen skaffade vi ett simkort till min telefon och hämtade ut hyrbilen. Jag var lite orolig för körningen eftersom jag sovit så lite i flera dagar, men vi tog det lugnt och stannade flera gånger för att vila så allt gick bra. Vägen mellan Queenstown och Te Anau (staden där vi bor) var helt otrolig. Den kantades av höga berg och klarblåa sjöar och hela tiden tänkte jag på Sagan om Ringen och vilken genialisk idé det var att spela in filmerna här. Det ser verkligen ut som i