måndag 5 februari 2018

31/1 - Lake Wakatipu och zipline i Queenstown

Den 31:a checkade vi ut från boendet i Te Anau klockan tio och åkte tillbaka till Queenstown. På vägen stannade vi flera olika utsiktsplatser vid Lake Wakatipu för att ta bilder. Det var fantastiskt vackert och väldigt blåsigt. Vi kom fram i Queenstown tidigt på eftermiddagen och checkade in på bordet som råkade ligga precis vid foten av den välkända ”Gondola Hill”, ett litet men mycket brant berg som man kan ta sig upp på via en gondolbana. Att boendet låg så nära var en trevlig men oväntad överraskning, eftersom vi hade en aktivitet planerad senare på eftermiddagen som började just på toppen. Efter att ha fixat en sen lunch bestämde vi oss för att ta oss upp. Biljettpriset för gondolen tyckte vi var för tok på dyrt, så vi kom överens om att istället gå upp. Ett beslut vi kom att ångra rätt snabbt när vi insåg att ”promenaden” var en dryg timmes vandring i så gott som lodrät terräng. När vi tillslut kom fram efter att ha masat oss uppåt i koalatempo var det dags för dagens aktivitet: Zipline. Jag måste erkänna att idén om att susa fram mellan träd i en sele 20 meter upp i luften inte lät fullt lika cool när jag stod på rampen vid den första banan som den hade gjort när vi bokade aktiviteten två veckor tidigare, men så fort jag tog det första steget från rampen släppte nervositeten och vi hade en riktigt rolig eftermiddag. Jag åkte totalt fem banor, vi hade bokat sex men jag skippade den sista som verkade lite för jobbig i stunden (tydligen är den världens brantaste - nej tack). Det kändes i alla fall väldigt bra efteråt, ett av mina mål med resan har varit att prova på nya saker - även sådana som jag vanligtvis brukar rygga från. Jag är inget stort fan av varken fart eller höjder, så att ha klarat av en aktivitet som är en kombination av båda känns som något av en seger. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar