tisdag 23 januari 2018

22/1 - Soluppgång, roadtrip och bio i Melbourne

Den tjugoandra hade vi bestämt oss för att vakna tidigt och kolla på soluppgången, som vi hade hört skulle vara spektakulär vid stranden. Tyvärr var det mulet, så det enda vi såg var lite färgskiftningar i molnen. Så kan det gå! För att trösta oss gick vi till ett kafé och köpte en dekadent mycket hälsosam frukost. Sedan var det faktiskt dags att checka ut och lämna Apollo Bay. Runt klockan åtta på morgonen åkte vi mot Melbourne och kom fram till boendet där runt två timmar senare. Efter att ha checkat in laddade jag ner en app som man kan använda för att ta sig fram i kollektivtrafiken (den presenterar alltså en rutt man kan ta med olika färdmedel från den platsen man är till dit man vill åka). Efter att ha köpt dagsbiljetter vi tog pendeltåget in till centrum. Vi hade bestämt oss för att gå på bio, och när jag sökte efter närmsta biograf på google var den första träffen ACMI, eller Australian Centre for the Moving Image. Jag ska ärligt säga att jag har aldrig hade hört talas om stället innan, men det var i princip som ett kulturhus för film, serier och dator/tv-spel. Det fanns också en biograf, men tyvärr visade de inga filmer vi var intresserade av. Istället gick vi på en utställning om filmens historia som var intressant, om än också lite rörig (mycket folk!). Efteråt bestämde vi oss för att äta lunch, och vi hittade ett ställe i närheten där det gick att köpa hamburgare med kängurukött. Mums!

När vi ätit oss mätta såg jag att den nya filmatiseringen av ”Mordet på Orientexpressen”, filmen vi båda ville se, skulle gå på en biograf som låg ca fyrtio minuter bort till fots. Eftersom vi hade en drygt en timme på oss och inget annat för oss tänkte vi att en promenad skulle passa bra. Tyvärr gick vi förbi en bokhandel, och plötsligt hade vi inte riktigt lika mycket tid kvar. Till slut blev det faktiskt riktigt stressigt och vi hann till biografen med bara två minuter till godo. När vi satt i salongen gjorde den tidiga morgonen sig påmind och jag var faktiskt nära att nicka till ett par gånger (brukar aldrig någonsin hända annars när jag kollar på film, jag vill alltid veta vad som händer!). Men jag lyckades i alla fall hålla mig vaken genom hela filmen, som var bra men kanske inte riktigt lika bra som vi hade hoppats. Efter bion handlade vi lite middag och åkte tillbaka till hotellet i utkanten av staden. 

Jag måste säga att det lilla jag hann se av Melbourne var mycket trevligt. Det var en god stämning och på det hela kändes det som en mycket schysstare stad än Sydney. Jag skulle lugnt vilja åka tillbaka någon gång, det känns som att det finns mycket kvar att se och göra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar