söndag 14 januari 2018

7/1 och 8/1 - Första dagen i Sydney


Trots att flygresan till Sydney var mer än dubbelt så lång som den till Doha kändes den mycket lättare. Kanske var det en fråga om inställning, eller så berodde det helt enkelt på att jag lyckades sova ganska mycket. I vart fall så var både Vilija och jag förvånansvärt pigga när vi landade runt klockan sju på kvällen den, med tanke på att vi hade varit på resande fot i nästan 48 timmar. Efter att ha hämtat väskorna letade vi reda på minibussen som tog oss till vandrarhemmet. Vi checkade in och tog en kort promenad, innan vi insåg att vi faktiskt var väldigt trötta trots allt och vände tillbaka. Jag måste säga att det var väldigt smidigt att planet landade på kvällen för det innebar att vi helt naturligt kunde anpassa oss till den rådande tidszonen. Jag märkte i vilket fall inte av någon jetlag.

Följande morgon (8/1) vaknade vi runt klockan nio och åt av den enkla frukosten som bjöds på vandrarhemmet innan vi gav oss iväg mot operahuset och den kungliga botaniska trädgården (som ligger på vägen dit). Den botaniska trädgården var jättefin, med massor av enorma lövträd, höga palmer och fina fåglar. Vi spenderade nästan två timmar där innan vi fortsatte till operahuset, där vi gick på en guidad rundtur. Lustigt nog kom mitt studentkort till användning för första gången någonsin när vi köpte biljetterna. Hade aldrig trott att jag skulle ha nytta av det här! Rundturen var väldigt intressant och det var kul att få se den berömda byggnadens insida och lära sig mer om dess historia. Efter en lunch vid kajen tog vi oss upp till observatoriet, ett litet museum som ligger på en höjd med fantastisk utsikt över Harbour Bridge och operahuset. Där vilade vi under skuggan av ett träd en stund innan vi i godan ro vände tillbaka till vandrarhemmet. På vägen handlade vi middag som vi sedan tillagade i det gemensamma köket.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar