tisdag 27 oktober 2020

Wolf Hall-trilogin av Hilary Mantel



Augusti månad spenderade jag i senmedeltida England tillsammans med Thomas Cromwell. Eller ja, egentligen läste jag ju Hilary Mantels berömda Cromwell-trilogi, men det är nästan samma sak. I vart fall tror jag inte att man kan komma närmare varken personen eller eran på något annat sätt idag. Men jag kanske måste backa bandet lite!

Om du är som jag var innan jag plockade upp första volymen i trilogin så har du förmodligen ingen aning om vem Thomas Cromwell är, och din motivation för att traggla dig igenom vad som verkar vara tre mycket tjocka, förmodligen ganska krävande historiska romaner om hans liv är kanske inte den största. Men det ska jag försöka ändra på!

Den första boken, Wolf Hall, stod länge oläst i bokhyllan. Jag minns inte exakt när det var jag köpte den, men jag tror att det kan ha varit i samband med att uppföljaren Bring Up the Bodies vann Bookerpriset när den kom ut 2012 och intresset för serien exploderade då det var första gången någonsin som två böcker i samma serie vunnit priset.  Men trots det stirrade Tudorrosen som finns tryckt på bokens rygg ner på mig som ett ont öga från bokhyllan i många år, tills jag då en dag i början av augusti plockade ner den helt på måfå och började läsa, utan någon egentlig plan på att faktiskt ta mig an den. 

Men till min förvåning så fastnade jag nästan direkt. Öppningsscenerna i den första boken är visserligen oväntade, spännande och råa, men det som verkligen fick mig att vilja fortsätta var språket. Det andas en annan tid, men är tillräckligt modernt för att det ska gå att läsa utan problem och liknar samtidigt inget annat jag läst. Böckerna är skrivna i tredje person singular, men det är som att Mantel har dragit det ett steg längre. Istället för att nämna huvudkaraktärens namn varje gång han gör eller säger något så står det nästan alltid bara "han" - han gjorde si, han gjorde så. I början var det ofta förvirrande, då det i scener där det fanns flera manliga karaktärer med på en gång kunde bli lite svårt att förstå vem exakt det var som gjorde vad. Men rätt snart insåg jag att i princip alla fall där det står "han" och det inte är helt uppenbart syftar på någon annan så kan man utgå från att det rör sig om Cromwell. 

Mantel har fått kritik för detta stilistiska drag, men hon har sagt att det var ett väldigt medvetet val som gjordes för att man som läsare skulle komma Cromwell så nära som möjligt. Och jag måste säga att jag tycker att det fungerar fantastiskt bra. Det blir som en mellanväg mellan första och tredje person - det kanske bästa sättet jag sett någon förklara det på är att det är som att läsa i första person där någon hela tiden skriver om sig själv i tredje person. Man får alltså samma sorts inblick i karaktärens psyke, men det behålls ändå som ett professionellt avstånd som jag tycker känns lämpligt när författare skriver om personer som funnits på riktigt. 

Nåja, det där kanske var en lite väl lång utvikning om berättarperspektivet, men jag tog upp det för att jag tycker att det är ett bra exempel på hur välgenomtänkta och välarbetade böckerna är. Det märks att Mantel lagt ner själ och hjärta i att försöka skapa ett rättvist litterärt porträtt av Thomas Cromwell och tiden han levde i. Att skriva om verkliga personer i en fiktiv kontext känns som en väldigt svår balansakt, särskilt om man är ute efter realism, men jag har svårt att tro att det finns något bättre exempel på hur man kan gå till väga än just den här trilogin. Mantel är helt enkelt en brutalt skicklig författare, som inte bara bemästrat konsten att vara trogen sina källor och samtidigt fylla ut de saknade pusselbitarna för att skapa en berättelse, utan också skriver otroligt bra och med en enastående psykologisk skärpa som väcker karaktärerna till liv. 

Utöver alla välskapta formuleringar som gör läsningen till en njutning är också handlingen hela tiden fängslande. Cromwells livshistoria, hur han arbetade sig upp från att vara en son till en alkoholiserad smed i fattiga Putney till att bli en av de mäktigaste personerna i landet, innehåller alla komponenter som behövs för en bra berättelse. Som kung Henrik VIII:s högra hand befann sig Cromwell i hjärtat av alla viktiga händelser, vilket innebär att man som läsare utöver hans biografi också får ta del av både de stora och de små affärerna som formade landets historia under den här tiden. Det var en stormig period - de tidiga händelserna i landets långdragna brytning med den katolska kyrkan och de politiska konsekvenser dessa fick får ta stor plats i böckerna. Samtidigt skildras också de konstanta intrigerna i det kungliga hovet, där ingen egentligen litade på någon och där personer som stod i kungens gunst ena dagen kunde skickas till Towern den nästa. Till ytan kan denna värld tyckas främmande - det stora fokuset på religion och blodiga maktspel med livet som insats inom politiken finns inte riktigt på samma sätt idag. Men det jag slogs av när jag läste var mest känslan av hur mänskligheten alltid varit sig lik, om kanske inte i det stora så i alla fall det lilla. Det är inte alls svårt att känna igen sig i Mantels 1500-talsvärld.  

Cromwell är naturligtvis inte den enda historiska karaktären som får nytt liv i dessa böcker. Det kryllar av intressanta, mer eller mindre bekanta figurer, som exempelvis Thomas More och Stephen Gardiner, två av Cromwells största rivaler. Men de utöver Cromwell kanske mest minnesvärda karaktärerna är enligt mig kungen, Henrik VIII, och hans andra fru, Anne Boleyn. Det är personer vars liv och öden återberättats otaliga gånger och som fortsätter att fascinera många än idag. Själv kände jag bara till grundbultarna i deras berättelse: att Anne Boleyn var en av kungens sex fruar och en av de som fick avsluta sitt liv på stupstocken. Naturligtvis hade jag därför något förutfattade meningar om kungen innan jag började läsa, och jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när min bild av en blodtörstig tyrann inte helt besannades. Henrik VIII i böckerna är en väldigt nyanserad karaktär - han är nyckfull, plikttrogen, egenkär, stolt, krävande och intelligent, med en barnslig lynnighet som då och då tar över och gör honom skräckinjagande och väldigt svår att ha och göra med. Han framstår kort sagt som mycket mänsklig, och även om det är svårt att finna honom sympatisk så får man som läsare ändå en känsla av att det på många sätt måste ha varit svårt och ensamt att vara kung i ett hov av förrädiska karriärister. Liknande känslor väcks inför Anne Boleyn, som i början framställs som hänsynslös, elak och beräknande, men som senare på sitt sätt får kämpa för sitt liv för att ta sig ur en omöjlig situation. Hennes tragiska slut och glittrande mörka ögon förföljer såväl Cromwell som läsaren ända till berättelsens slut. 

Och vilket slut! Det är en väldigt annorlunda upplevelse att ta del av en berättelse när man i förväg vet hur den kommer sluta. I det här fallet fick jag tidigt reda på att Cromwell fick gå samma öde till mötes som Anne Boleyn och de många andra människor vars förtida död han hjälpte till att orkestrera. Det var med andan i halsen jag läste den sista halvan av tredje boken The Mirror and the Light och väntade på att allt skulle gå snett, att vakterna skulle dyka upp och släpa bort vår huvudkaraktär. Och det var med blandade känslor jag sedan läste dessa scener. För Cromwell framställs inte som någon hjälte i dessa böcker - på många sätt blir han de sista åren av sitt liv lika hänsynslös och korrumperad som de flesta andra karaktärer - och det var därför inte helt utan en viss känsla av rättvisa jag läste om den farsartade rättegång som föregick hans avrättning. Men samtidigt så kändes det också fruktansvärt sorgligt - det är omöjligt att läsa böckerna och inte fastna för Cromwell som karaktär. Vetskapen om att hans huvud ställdes ut på London Bridge som varnande exempel får det att vända sig i magen. Han framställs dock som mer sympatisk än vad jag förstått varit traditionellt; i de flesta andra verk där han figurerat har skaparna tydligen tagit mer fasta på hans mer skurkaktiga sidor. Men det är uppenbart att Mantel inte delar denna syn fullt ut och att dessa böcker delvis är ett försök till återupprättelse - ett försök som jag tror de flesta är överens om är mycket lyckat. De sista sidorna är i sig en fullständig triumf i författarkonst, och jag skulle hävda att det nästan är värt att läsa hela trilogin bara för att ta del av dem. 

Den sista boken kom ut i våras och intresset för trilogin har åter blossat upp. Det står nu klart att Mantel inte kommer vinna Bookerpriset en tredje gång med det här verket, vilket har gjort många upprörda. Jag förstår dessa känslor och delar dem delvis - det är uppenbart att hon skulle varit en värdig vinnare. Men samtidigt tycker jag att dessa böcker är så mycket större än så och att priser hit och dit egentligen inte spelar så stor roll. Jag tror att de kommer leva kvar ändå som lysande exempel på välskrivna historiska romaner som inte bara återuppväcker en svunnen tid utan också lyckas fånga och spegla en ständigt föränderlig samtid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar