lördag 4 juli 2020

The Bedlam Stacks av Natasha Pulley


Året är 1859 och Merrick Tremaynes karriär som botanist och opiumsmugglare på Ostindiska kompaniet har fått ett abrupt slut på grund av en svår knäskada. Moloken och och övertygad om att hans liv som äventyrare ligger bakom honom drar Merrick runt på familjens förfallande gods med endast sin hund och snäsige bror som sällskap. Men en dag dyker en gammal vän upp med ett erbjudande: han har fått i uppdrag att leda en expedition med syfte att smuggla ut quininplantor från den peruanska djungeln och skulle nu behöva Merricks expertis som botaniker för att frakta växterna. Merrick nappar på chansen att fly från sitt inrutade liv, trots knät och det faktum att flera expeditioner med samma mål redan misslyckats. Snart befinner han sig i den lilla byn Betlehem, en plats starkt präglad av lokala sägner. Där finns också den mystiske prästen Raphael, som trots sin unga ålder tycks ha känt Merricks farfar som besökte byn i slutet av förra århundradet. Allteftersom frågorna om vad han har hamnat på för plats börjar hopa sig måste Merrick skilja fakta från legend, samtidigt som klockan tickar för genomförandet av expeditionen. 

Det märks att det här är Pulleys andra roman. Det finns en bättre balans mellan karaktärernas personliga utveckling och den yttre handlingen, som är mer spännande och lättare att följa som förstagångsläsare än handlingen i The Watchmaker of Filigree Street. Den är också mer ambitiös, då både tidsperioden och platserna den utspelar sig på måste ha krävt omfattande research för att kunna målas upp realistiskt. Eller, realistiskt kanske inte är rätt ord för en bok som innehåller många element av magi, men det känns i alla fall som att man får en bild av hur 1800-talets Peru hade sett ut om det  funnits levande statyer och träd som fäller självlysande pollen. 

Vad gäller mina åsikter så skulle jag egentligen kunna kopiera över min recension för Watchmaker. Om något så tycker jag mer om The Bedlam Stacks. Stämningen är precis lika mysig, karaktärerna lika välutvecklade och språket minst lika fantastiskt, men handlingen är starkare och världsuppbyggnaden mer utförlig. Jag kan inte låta bli att fascineras av Pulleys fantasi och undrar verkligen var hon får sina idéer. Liksom i Watchmaker är det i många fall de de små detaljerna som gör störst intryck då de bidrar så mycket till att boken känns unik. 

Precis som jag skrev i Watchmaker-recensionen så tycker jag att en roman inte kan bli så mycket bättre än såhär. Jag älskar allt: karaktärerna och deras relationer, miljöerna, språket, handlingen - och jag tycker bara mer och mer om det efter varje omläsning. Bara att tänka på böckerna inger en känsla av trygghet och lugn hos mig, och jag är så genuint glad över att de finns.

Jag vill avsluta med en liten fotnot: Även om det inte är nödvändigt för att förstå handlingen rekommenderar jag att man läser Watchmaker  i nära anslutning till Bedlam då det finns flera element som väver samman böckerna på ett roligt sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar