måndag 12 mars 2018

10/2 - Grottäventyr i Waitomo och Hobbiton

Den tionde hade vi en stor dag framför oss. Vi gick upp redan klockan fyra för att hinna packa och äta frukost innan vi åkte vidare till grottorna i Waitomo som låg ca en och en halv timme från boendet. Vi hade nämligen bokat ett grottäventyr som började klockan sju. Vi kom fram precis i tid och efter att ha fått säkerhetsinstruktioner från guiderna gick vi tillsammans med de andra gruppdeltagarna för att ta på oss våtdräkter. Sedan bar det av till grottorna! Det första vi fick göra var att fira ner oss själva i ett 35 meter djupt schakt. Det var det momentet jag hade varit mest nervös inför innan, men när vi väl var där kände jag att jag kunde lita fullständigt på guiderna och var inte alls rädd. Det var tvärt om riktigt häftigt! Sedan fick vi åka på en kortare zipline (det var vi ju redan proffs på!) innan vi fick hoppa ner i det iskalla vattnet med gummiringar. Nu följde turens vackraste del. Grottorna i Waitomo är mycket berömda eftersom de befolkas av små lysmaskar som sitter på väggarna och i taket. När man tittar upp är det som att kolla på en stjärnhimmel! Vi låg och guppade i vattnet på våra gummiringar i tjugo minuter och bara stirrade. Efteråt fick vi varm dryck och choklad innan det var dags för nästa äventyr. Vi simmade och stapplade genom tunnlar i grottorna, åkte ner för en liten vattenkana och kröp genom trånga gångar. Alltför snart var det dock dags att ta sig upp igen, och nu kom en moment som jag inte var helt beredd på: vi skulle frihandsklättra upp för två vattenfall som var cirka tre meter höga vardera. Först trodde jag aldrig att det skulle gå, men sen så bara bestämde jag mig för att lite på guiderna och bara göra det, och det var så kul! Måste erkänna att jag kände mig riktigt stolt efteråt. När vi kom upp ur grottan spöregnade det, något som jag först inte märkte eftersom vi redan var dyblöta. Vi åkte tillbaka till omklädningsrummen där vi kunde ta en varmdusch och sedan bjöds vi på soppa och bagels i företagets kafeteria. När vi hämtat oss något från alla adrenalinkickar och återfått känseln i fingrarna åkte vi sedan vidare till boendet i staden Cambridge som låg drygt en timme bort. Vi kom fram runt klockan tre och vilade nån timme innan det var dags för en av resans höjdpunkter: middag i Hobbiton! Vi åkte till mötesplatsen en stund tidigare en vad som stod för att vi skulle hinna kolla in presentbutiken innan. Jag hittade lite småsaker och passade även på att skicka ett par vykort innan vi och alla andra middagsgäster fick gå ombord på en buss som tog oss till Fylke och Hobbiton. Innan middagen så fick vi gå på en en och en halv timme lång guidad visning. Det var så otroligt intressant och mysigt, det är som att platsen har en aura som bara utsöndrar lugn och glädje. Efter att ha noggrant beskådat Bag’s End och alla de andra 43 hobbithålorna som finns på platsen fick vi gå över en sjö  på en charmig liten bro till puben The Green Dragon där det bjöds först på dricka och sedan en festmåltid. När solen gick ner tändes massor av kulörta lyktor i träden och när man tittade över sjön kunde man se hela Hobbiton i kvällsbelysning. Magiskt. Efter middagen delades det ut ljuslyktor bland gästerna och vi tog oss tillbaka över bron till festängen där de firade Bilbos födelsedag i filmerna. Vi fick också sjunga en grattissång, men inte för Bilbo utan för en av guiderna som fyllde år. Sedan gick vi tillbaka till bussarna och parkeringen och åkte till boendet. Det sista jag minns innan jag slocknade var att jag kollade klockan strax efter elva. Då hade vi alltså varit vakna i drygt 18 timmar. Ett under att vi kunde stå på benen efter det!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar