måndag 30 mars 2015

Vicious av V. E. Schwab


Titel: Vicious 
Författare: V. E. Scwab
Språk: Engelska
Sidantal: 340

Handling:

Victor och Eli är rumskompisar på college. Båda är intelligenta, arroganta och ambitiösa, och båda har en mörk sida de döljer från omvärlden. Under arbetet med slutprojekten på universitet studerar Eli "Extra- Ordinaries", människor med övernaturliga förmågor, och kommer fram till en fantastisk teori: under de rätta omständigheterna kan vem som helst utveckla superkrafter. Men när Victor och Eli bestämmer sig för att pröva sin sats i verkligheten går allting fruktansvärt fel och de båda vännerna träffas inte igen förens tio år senare, då för att utföra blodig hämnd på varandra.

Mina åsikter:

Detta är en bok jag har hört väldigt mycket gott om, och jag har velat läsa den hur länge som helst. Jag visste faktiskt inte så mycket om handlingen innan jag började mer än att det handlade om människor med superkrafter, vilket var något jag faktiskt aldrig hade läst om innan. Men jag sögs in efter första sidan och hade väldigt svårt att sluta läsa efter det.

Det som kanske är det mest spektakulära med den här boken är de komplexa huvudkaraktärerna. Både Victor och Eli balanserar på gränsen mellan onda och goda (personligen tycker jag nog att båda, men främst kanske Eli, lutar mot det onda), och det skapar väldigt nyanserade situationer. I stället för att en ska vara hjälte blir det nu i stället som att man får heja på den som man tycker är minst ondskefull. Själv höll jag tummarna för Victor genom nästan hela boken eftersom att jag från början hade mycket svårt för Eli och hans resonemang och handlingar. En annan sak som jag tycker är intressant med själva handlingen är hur Schwab har tänkt ut processen till hur en EO skapas, och ur mycket man måste offra för att bli en. Superhjältar/skurkar är väl knappast någon originell idé, men hon har lyckats med att på något sätt få det att kännas som att det skulle kunna hända på riktigt.

Språket tycker jag är underbart och passar perfekt till berättelsen. Den är skriven i tredjeperson, vilket gör att alla karaktärernas tankar och känslor varvas med varandra, även fast huvudfokuset ligger på Victor och Eli. Berättelsen hoppar väldigt ofta mellan olika tidsperioder, vilket jag först trodde skulle vara rörigt, men som jag sedan tyckte tillförde otroligt mycket till bokens karaktär eftersom att handlingen växte fram ur en mix av tillbakablickar och händelser i presens. Boken är dessutom indelad i väldigt korta kapitel, vilket kombinerat med den nervkittlande handlingen gjorde det nästan omöjligt att lägga ifrån sig den.

Sammanfattningsvis tycker jag att Vicious är en mycket bra och välskriven bok som förtjänar all hype den har fått, och mer därtill. Den är väldigt spännande med några av de intressantaste karaktärerna jag har läst om, och jag är lite irriterad på mig själv att det tog mig så lång tid att börja läsa den. V. E. Schwabs böcker har alla åkt upp på min TBR-lista (just nu läser jag faktiskt hennes senaste roman A Darker Shade of Magic), och jag kan tänka mig att hon kommer att bli en av mina favoritförfattare i framtiden.

Favoritkaraktär/er: Victor och Mitch

Betyg: 9/10


1 kommentar:

  1. Kul att se att du gillade den här. Det är en av mina absoluta favoritböcker. :)

    SvaraRadera