måndag 2 mars 2015

Me Before You av Jojo Moyes

Titel: Me Before You
Författare: Jojo Moyes
Längd: 481 sidor
Språk: Engelska
Utgivningsår: 2012

Handling:
Louisa Clark lever ett normalt men ganska inrutat liv i småstaden hon vuxit upp i. Hon bor hos sina föräldrar tillsammans med sin syster och dennes son och försörjer familjen genom sitt jobb på ett café. Men en dag stänger caféet och hon tvingas för första gången i sitt liv ut på arbetsmarknaden. Hon blir anställd av en kvinna som sällskapsdam/uppassare till hennes son Will, som blev nästan helt förlamad i en motorcykelolycka för två år sedan. Sur och otrevlig ger han allt annat än ett gott första intryck, men så småningom inser Louisa att det finns mer hos honom än den buttra fasaden. Men samtidigt förstår hon också vidden av den depression Will har fallit i sedan olyckan, och hur långt han kan tänka sig gå för att slippa leva. Hon bestämmer sig för att ändra hans åsikt och visa honom att det finns något som det är värt att leva för, och således börjar en resa som påverkar båda två mycket mer än de hade kunnat ana.

Mina åsikter:
Jag har hört väldigt mycket gott om Moyes böcker men jag hade inte aktivt planerat att läsa någon av dem när jag köpte den här; jag var helt enkelt sugen på någon lättläst feel-good och valde den lite på måfå. Och jag fick faktiskt precis vad jag önskade mig: boken är charmig med en lagom blandning av humor och allvar. Det var inte särskilt svårt att lista vart handlingen är på väg, men det var skönt att ta en paus från stora plot-twists och läsa något som mest finns till för att underhålla.
   Det jag tycker mest om med boken är karaktärerna: De är alla lätta att sympatisera med trots att de har brister, och alla bidrar på något sätt till historien. Moyes skriver på ett sätt som får en att känna sig närvarande i berättelsen, man uppfattar verkligen världen som den ser ut i i Louisas ögon. Just Louisa är också min favoritkaraktär. Hon växer verkligen genom bokens gång och utvecklas som karaktär genom att fatta viktiga beslut och forma sin egen framtid i stället för att fortsätta med det som andra bestämt för henne. Jag tycker också mycket om Will, även fast han kan ses som en ganska stereotypisk karaktär. Det var hans små kommentarer som fick mig att skratta mest, och Moyes har verkligen lyckats med att göra honom flerdimensionell.
   Sammanfattningsvis är det här en mysig bok som passar perfekt när man är sugen på något lättare, med fina karaktärer och en handling som rullar på bra. Den är lättläst men språket är ändå välutvecklat, och jag kan absolut tänka mig att läsa fler böcker av Jojo Moyes i framtiden.

Betyg: 6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar