Top Ten Tuesday ordnas varje tisdag av The Broke and the Bookish och går ut på att man varje vecka ska lista sina favoriter inom ett specifikt ämne, och denna veckas tema är alltså de tio bästa böckerna man har läst de senaste tre åren. Min lista inkluderar inga omläsningar av mina favoritböcker som jag läste för första gången för mer än tre år sedan, och den är också utan någon inbördes ordning.
Jag ger dig solen av Jandy Nelson
Det här var förmodligen den bästa ungdomsboken jag läste förra året, den var helt enkelt magisk. Den lyckades med att både värma och krossa mitt hjärta, och det var en känslostorm som inte gick av för hackor. Läst: Början av December 2014
The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky
The Perks of Being a Wallflower är en av mina favoritböcker någonsin. Jag läste den två gånger på samma vecka och sedan ännu en gång några månader senare bara för att jag inte kunde sluta tänka på den. Det är en tunn, men också ganska tung bok med fantastiska karaktärer som lyckas förmedla en tankeväckande historia. Läst första gången: 26/3-27/3 2013
Den Hemliga Historien av Donna Tartt
Jag har lite svårt att skriva om den här boken, dels för att den är så komplex, och dels för jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker om den så mycket som jag gör. Det var en fantastisk stämning i den, och jag kunde inte sluta läsa när jag väl hade börjat. När den efter någon dag var utläst kunde jag inte sluta tänka på den i flera veckor, och den återkommer fortfarande i mina tankar då och då. Läst: Slutet av oktober 2014.
Jellicoe Road av Melina Marchetta
Det tog ett tag att komma in i boken och förstå handlingen, men när jag väl gjorde det var den omöjlig att släppa. Läst: Juni 2013
The Lord of the Rings av J.R.R Tolkien (Hela trilogin)
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om den här trilogin som inte redan sagts, mer än att jag ångrar lite att det tog så lång tid för att läsa den. Det är verkligen en enastående berättelse som jag definitivt kommer att läsa om i framtiden. Läst: Våren 2014
Fangirl av Rainbow Rowell
Det här är en av de mysigaste böcker jag har läst, och handlingen är helt i min smak. Karaktärerna är underbara, språket fint och lättläst, det finns nog ingenting med den här boken jag inte tycker om! Läst: 29/12-31/2 2013
The Fault in Our Stars av John Green
Det här är en bok som jag inte alls tyckte om första gången jag läste den (på svenska) men som jag älskade när jag läste den något år senare på engelska. Den är väldigt sorglig men har ändå så många ljusa punkter att den inte blir helt nattsvart, och språket är underbart. Läst först gången: Mars 2013
Genom dina ögon av Stephanie Meyer
Jag blev väldigt positivt överraskad av den här boken! Den var så spännande när jag väl kom in i den att jag sträckläste i två dagar, och jag måste säga att det här är en grymt underskattad bok som är väldigt mycket bättre än Twilight. Läst:13/6-15/6 2013
Winger av Andrew Smith
Winger är den mest tragikomiska ungdomsbok jag har läst: den fick mig att kikna av skratt på en sida och hålla tillbaka tårarna på nästa. Berättarrösten är helt genialisk, och då och då finns det små bilder i boken som lyser upp berättelsen. Läst: September 2013
Openly Straight av Bill Koningsberg
En rolig bok med en originell idé som jag tyckte såpass mycket om att jag sträckläste den hela natten. Den är lättläst och tankeväckande med härliga karaktärer. Läst: 9/7-10/7 2013
Eftersom att det var så svårt att bara välja tio har jag även med några hedersnomineringar som absolut förtjänar att vara med på listan:
Fangirl är också en av mina favoriter, och Genom dina ögon med! :D
SvaraRaderaSV: Alltså BBC är ju underbara... <3 Älskar typ ALLT som de producerar!