tisdag 13 oktober 2015

Carry On av Rainbow Rowell


Titel: Carry On
Författare: Rainbow Rowell
Språk: Engelska
Sidantal: 522

För en sammanfattning av bokens handling kan du klicka här.

Det här var förmodligen min mest efterlängtade bok det här året, och jag började läsa med väldigt höga förväntningar. Och jag måste säga redan nu att boken överträffade dem med hästlängder. Det var inte en enda minut under tiden jag läste när jag inte satt som fastklistrad, och det var första gången på mycket länge som jag kände en sådan extrem längtan efter att få fortsätta läsa att jag inte kunde koncentrera mig på något annat. Den här boken är helt enkelt beroendeframkallande.
   Rainbow Rowells största styrka ligger i att skapa nyanserade, trovärdiga och mångbottnade karaktärer. De flesta, även de som nästan bara nämns i förbifarten, känns så levande. Rowell är inte rädd för att visa både de positiva och negativa sidorna hos sina karaktärer, alla har brister och trasslar till det ibland. Och trots att det kanske låter lite motsägelsefullt gör det att jag sympatiserar ännu mer med dem eftersom de känns så mänskliga.
   Rowell är också en mästare på att skapa trovärdiga och hjärtvärmande relationer (både romantiska och platoniska, men nu syftar jag mer på det första). Det var så underbart att se hur det långsamt byggdes upp genom hela boken, och när det tillslut hände något kändes det bara så perfekt. Men jag vill inte förstöra för någon som inte har läst den än, så jag kommer inte att säga mer om det här.
   Världen Rowell har skapat är också väldigt imponerande. Från början trodde jag att det skulle likna den i Harry Potter mycket mer, men jag måste säga att förutom att stora delar utspelar sig på en internatskola där eleverna lär sig magi känns det ganska originellt, särskilt kanske magisystemet som är jätteintressant. Rowell har liksom plockat det bästa från många berättelser och gjort det till något eget.
 Som avslutning vill jag bara säga igen hur mycket jag tycker om den här boken. Jag har inte kunnat sluta tänka på den sedan jag läste ut den och har redan läst om mina favoritdelar ett antal gånger, och jag vet att jag kommer att fortsätta läsa den och andra böcker av Rowell i framtiden. Just nu har jag siktet inställt på Attachments, som jag också har hört mycket gott om.

Favortitkaraktär/er: Baz, Penelope och Simon

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar