onsdag 5 mars 2014

Den store Gatsby av F.Scott Fitzgerald


                
Titel: Den store Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Språk: Svenska (original: Engelska)
Utgivningsår: 1925

Handling:
Den unge Nick Carraway flyttar till området för de nyrika (West Egg) i New York under 20-talet för att jobba som aktiemäklare. Han börjar umgås med sin kusin Daisy och hennes man Tom som bor i de väletablerade rikas (East Egg) del av staden.
Som granne får han en mycket förmögen och hemlighetsfull man som är känd för att ordna stora fester utan att någonsin själv visa sig på dem. Efter att ha fått en inbjudan till en av festerna får han reda på att den mystiske mannens namn är Jay Gatsby, och att han vill be Nick om en tjänst. Långsamt snörjer en trasslig kärlekshistoria upp sig som kommer att påverka alla inblandade.
Mina åsikter:
Det är sällan jag läser en bok med så många karaktärer som jag inte tycker om eller retar mig på. Faktiskt är Nick själv det enda undantaget. Och lite är det väl det som är tanken. Trots, eller kanske på grund av detta, var romanen faktiskt svår att sluta läsa. Jag gillade språket och handlingen flöt på bra.
Nicks fascination och avsmak med den dekadenta livsstil karaktärerna lever satte intressanta perspektiv på det hela, över huvud taget hade han en väldigt bra berättarröst.
Det jag hade lite svårt med i romanen var de "djupa" metaforerna som användes, t.ex det gröna ljuset. Det känns som att författaren försökt för mycket och det hela blivit lite krysstat.
Men överlag var det som sagt en bra läsupplevelse som absolut var värd den tid jag lade ner på den.

Favoritkaraktärer: Nick
Favoritscen: Jag gillade faktiskt slutet rätt mycket.
Betyg: 6/10

                                                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar