söndag 5 januari 2014

Fangirl av Rainbow Rowell


 Titel: Fangirl
 Författare: Rainbow Rowell
 Längd: 434 sidor
 Språk: Engelska
 Utgivningsår: 2013

Handling:
Cath och hennes tvillingsyster Wren är, liksom resten av världen, förälskade i bokserien om Simon Snow. De tycker så mycket om den fiktiva världen och karaktärerna att de skriver fan fiction tillsammans. Men när de börjar växa upp glider Wren bort från Simon Snow och börjar festa istället, och Cath blir kvar själv. Hon fortsätter att skriva och blir en av de största fanfiction författarna i fandomen med många tusen fans runt om i världen.
När de börjar på college ser Cath det som en självklarhet att hon och Wren ska bo tillsammans, men Wren har andra planer och Cath får dela rum med den lite halvtaskiga tjejen Reagan i stället. Studierna gör att hon får ont om tid att skriva, och pressen att bli klar innan sista boken i serien kommer ut är stor. Dessutom börjar hon glida allt längre bort från sin syster, oroar sig för sin arbetsnarkoman till pappa och blir hela tiden störd av Reagans smått irriterande pojkvän.

Mina åsikter:
Detta var den sista boken jag läste år 2013, och vilken bra avslutning det blev! Det är den första boken jag läst av Rainbow Rowell, och jag är väldigt imponerad. Karaktärerna är helt underbara och språket lätt men fint.

Handlingen är lite svår att förklara, men den kretsar kring Caths liv med familjeproblem, vänner och kärlek (och Simon Snow!). Det är en viss igenkänningsfaktor, vilket jag alltid gillar.
Jag tror att jag inte är den enda som kommer att tänka på Harry Potter när handlingen av Simon Snow-böckerna beskrivs, jag antar att det är tänkt att vara en sorts motsvarighet. (Dock så nämns Harry Potter väldigt kort en gång i boken, vilket gjorde mig tillfälligt förvirrad)

Jag älskar att man får läsa små snuttar ur den riktiga bokserien och ur Caths fanfictions mellan kapitlen.
Jag skulle verkligen vilja läsa båda! *Skickar en mental hint till Rainbow Rowell*

Favoritscen: Jag har väldigt många, men när de ska köpa sista Simon Snow-boken är en av mina favoriter.

Favoritkaraktär/er: Cath och Baz, haha.

Betyg: 8,5/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar