måndag 6 januari 2014

Bilbo - En Hobbits äventyr av J.R.R. Tolkien



                                         
                                                   
                                              Titel: Bilbo- En Hobbits äventyr
                                               Författare: J.R.R. Tolkien
                                               Längd: 306 sidor
                                               Språk: Svenska
                                               Utgivningsår: 1937

Handling: 
Den lilla hobbiten Bilbo Bagger lever ett bekvämt liv i sin hobbithåla i landet Fylke. Han har ingen som helst tanke på att lämna sin komfort och blir därför mycket ställd när trollkarlen Gandalf dyker upp med 13 dvärgar i släptåg. Med sig har de ett erbjudande: hjälper Bilbo de på en lång resa att ta tillbaka en skatt från en ökänd drake blir han rikligt belönad med en fjortondel av drakguldet. Bilbo fattar det stora beslutet att anta erbjudandet, och ger sig iväg på den farliga resan. På färdens väg blir de tillfångatagna av vättar, slåss mot troll och jättespindlar och träffar gigantiska örnar. Och Bilbo hittar en mycket speciell ring i en mörk grotta...

Mina åsikter:
Jag erkänner att jag faktiskt inte alls varit supertaggad på att läsa Tolkien, då jag har många gånger försökt och misslyckats med att komma in i historierna. Men jag måste säga att jag verkligen blev positivt överraskad. Efter att ha tagit mig igenom de första 40 sidorna blev det långsamt spännande, och ibland blev det svårt att sluta läsa. Det är väldigt sällan jag läser böcker som utspelar sig i världar som inte har någonting alls med vår att göra, och det är väldigt imponerande att få ta del av något så komplext som Tolkien skapat.

En sak jag ändå tyckte var lite tråkig var att man inte fick lära känna några av karaktärerna särskilt väl. Jag blandade konstant ihop dvärgarna (alla heter typ likadant!) och Gandalf var knappt med alls, så det drar tyvärr ner på betyget lite.

Men ofta fann jag mig själv sitta och skratta när jag läste boken, vilket jag verkligen inte hade förväntat mig. Mest berodde det på att språket är lite gammaldags (jag läste inte nyöversättningen) och att en del ord har andra betydelser idag. Men som sagt så var den riktigt spännande ibland, och jag som inte har sett några av filmerna eftersom jag kör en sträng policy på att inte se en film innan jag har läst boken fick äntligen ett lite bättre grepp om de smått episka karaktärerna vars namn jag hört så ofta.

Så nu börjar jag så småningom på trilogin och planerar att se de två Hobbit-filmerna inom en snar framtid. Än är jag väl inte riktigt hooked (då hade jag suttit uppe hela natten och sett filmerna så fort jag läst ut boken), men jag kan nog bli det. I alla fall ser jag fram emot mer Tolkien i januari!

Favoritscen: När Bilbo tävlar i gåtgissning med allas vår favorit Gollum.

Favoritkaraktär/er: Är man jättetråkig om man svarar Bilbo? Han är liksom den enda man lär känna någorlunda väl.

Betyg: 6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar